CD&V-oppositie verkrijgt halvering gemeentelijke kost.

woensdag, 29 maart, 2017
CD&V-oppositie verkrijgt halvering gemeentelijke kost.

Door tussenkomst van CD&V moet een Zwevegems bedrijf dat straks een omgevingsvergunning klasse 1 nodig heeft niet 500 EUR , maar slechts 250 EUR betalen aan de gemeente.  De gemeenteraad ging in op het voorstel van CD&V-oppositie om zo lokale ondernemers én landbouwers te steunen, want zij zijn veelal in deze klasse ingedeeld.

Deze zomer vervangt de nieuwe ‘omgevingsvergunning’ de huidige milieuvergunning én bouwvergunning. Voor aanvragen klasse 1 verleent de provincie de  omgevingsvergunning, zij vraagt hiervoor een dossiervergoeding van 250 EUR.  Daar bovenop kan ook de gemeente nog een retributie opleggen voor deze categorie.  Het schepencollege van Zwevegem stelde aan de gemeenteraad voor om 500 EUR te vragen.  De gemeente verleent echter enkel advies en zou dus méér vragen dan de vergunningverlenende overheid. Dit was een poging van de meerderheid om de milieubelasting op Klasse 1 (700 EUR), een belasting die straks moet verdwijnen, in het retributiereglement te compenseren: 500 EUR retributie + volledige terugbetaling kosten openbaar onderzoek (gemiddeld 200 EUR).

“Dit getuigt écht niet van een ondersteunend beleid naar lokale ondernemers en landbouwers toe” aldus fractievoorzitter Eliane Spincemaille.

Daarom stelde CD&V voor het gemeentelijk bedrag te beperkten tot 125 euro, zoals trouwens voor Klasse 2 (door gemeente te verlenen) gevraagd wordt. Op de gemeenteraad was de meerderheid uiteindelijk akkoord om het retributiebedrag te herleiden tot 250 euro.

De andere CD&V-voorstellen, zoals het vrijstellen van retributie voor milieuvriendelijke energie-investeringen voor zover een omgevingsvergunning nodig (kleinschalige windmolens, zonnepanelen) en het vrijstellen van retributie voor sociale huisvestingsmaatschappijen, werden niet weerhouden door de meerderheid.

Bekommernissen die CD&V wél verder wil opvolgen.