Guldensporenpad in finale rechte lijn.

woensdag, 27 april, 2016
Guldensporenpad

Om te komen tot de realisatie van de missing link doorheen het centrum van Zwevegem dienden heel wat hindernissen genomen te worden. Planologisch werd alles reeds geregeld in het RUP (Ruimtelijk Uitvoeringsplan) van 2012: op de voormalige spoorwegtracé kan een fietspad gerealiseerd worden dat de Deerlijkstraat met de Otegemstraat verbindt.
De provincie engageerde zich voor de realisatie en voorzag de nodige budgetten in het huidig meerjarenplan 2014-2019.
De grote sanerings- en nivelleringswerken op de verlaten industriesite namen geruime tijd in beslag en zijn nu ook afgerond.
Het laatste obstakel was het verkrijgen van een juridisch akkoord tussen de gemeente en de NV Scheldestroom, eigenaar van de grond. De Zwevegemse gemeenteraad keurde op 25 april unaniem de akte goed waarbij een erfdienstbaarheid van openbaar nut verkregen wordt.

De realisatie van de missing link in het Guldensporenpad is een Fietsfondsdossier, dat wordt getrokken door de provincie West-Vlaanderen, zowel in ontwerp als in uitvoering. De provincie betaalt 60% en Vlaanderen 40%.

Eliane Spincemaille, voorzitter Provincieraad en fractieleider CD&V in de gemeenteraad van Zwevegem: “Blij dat deze juridische hindernis genomen is. Er staat de provincie nu niets meer in de weg om uitvoering te geven aan dit dossier. Bijzondere aandacht zal zéker gaan naar de veilige inrichting van de oversteken met de Deerlijkstraat en de Otegemstraat. Vanaf nu kan de provincie werk maken van het ontwerp. Vergunnen, aanbesteden en uitvoeren is voorzien in 2017 en voorjaar 2018. Mooi parallel met de ontwikkelingen van het woonproject Leanderhof, de nieuwe hoofdkantoren van de Bekaertgroep en de groenaanleg op de site.”