Moeten we leren leven met onkruid? Distels en brandnetels op een voetpad ... toch liever niet.

donderdag, 29 september, 2016
Onkruid

In de varia van de gemeenteraadszitting hekelde CD&V de onverzorgde look door overwoekering van onkruid op bepaalde openbare plaatsen in van onze gemeente. Niet echt een staaltje van citymarketing! Alle begrip voor de diensten (groendienst, ’t Alternatief), het is geen sinecure om na onze natte junimaand de onkruidgroei bij te benen. Bovenop komt nog het verbod op het gebruik van chemicaliën. Met het verlof zal de achterstand enkel nog oplopen. CD&V peilde naar achterliggende oorzaken, naar prioriteiten en mogelijkse oplossingen voor de toekomst.

Fractievoorzitter Eliane Spincemaille gaf enkele voorbeelden: “In de Bellegemstraat voorbij de Kreupel, een vluchtheuvel overwoekerd van distels, van de originele aanplanting geen spoor meer, het voetpad langs de Otegemstraat naar de Wulfsberg toe, distels en brandnetels. In alle deelgemeenten kan ik plaatsen opnoemen waar het onkruid welig tiert. Voor de veiligheid is het ook hoog tijd dat de wegbermen gemaaid worden.”

De schepen gaf toelichting: voor onkruidbeheer werden prioriteiten gesteld, begraafplaatsen en voetwegels liggen er inderdaad netjes bij, zonder gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen. Een vacature moet nog ingevuld worden, de dienst draait dus niet op volle mankracht. Op bepaalde plaatsen, oa in de Bellegemstraat & de delen van de Otegemstraat is het onkruid wieden inderdaad nog niet gebeurd. De toewijzing van de aannemer voor de maaibeurt is door het schepencollege, door administratieve hindernissen, een 3-tal weken later dan normaal kunnen gebeuren. De aannemer doet er nu wel alles aan om de maaibeurt zo snel mogelijk overal af te werken.

Een samenloop van omstandigheden kan inderdaad één en ander verklaren maar volgens CD&V moeten we ook structureel durven denken en hieruit lessen trekken voor de toekomst: Leveren de alternatieve bestrijdingsmanieren voldoende resultaat? Hoe kunnen we de inwoners beter betrekken bij onderhoud greppels, voetpaden? Of moeten we ons gewonnen geven aan het onkruid en er leren mee leven? Toch niet aan distels en brandnetels op een voetpad….

CD&V denkt in ieder geval mee over een aanpak voor de toekomst!