Nieuw zwembad Zwevegem: kleiner, duurder én géén glijbaan meer!

donderdag, 29 september, 2016
Zwembad

Bij de aanvang van de raadszitting op 18 juli 2016 kregen de gemeenteraadsleden, op een drafje, eindelijk toelichting ivm het nieuwe zwembad in Zwevegem, twee weken eerder werd de pers al ingelicht. In de fase van de concurrentiedialoog en de onderhandelingsprocedure met de private partner was amper mogelijkheid om ernstig te debatteren in dit dossier: steeds werd een gordijn van stilzwijgen opgetrokken (naar verluidt uit schrik om toch maar geen juridische en procedurefouten te maken?). CD&V bleef constant bezorgd over de betaalbaarheid van een zwembeurt en het hebben van voldoende ruimte voor club- en schoolzwemmen  én recreatief waterplezier. Nu blijkt dat onze bezorgdheid meer dan terecht was en is!  CD&V kan zich niet verzoenen met de tarieven voor gezinnen en vraagt aan het gemeentebestuur om hier corrigerend op te treden, zeker voor kwetsbare gezinnen.  Verder vragen we aan de private partner om als uitbreidingsinvestering een glijbaan te voorzien.

Dat we moeten inboeten op grootte van het bad is door het huidig bestuur al enige tijd beslist: we gaan van een lengte van 50m naar een 25m bad. Uiteindelijk daalt de oppervlakte aan zwemwater voor het grote bad van 800m² naar 625m². Het peuterbad blijft nagenoeg even groot, en er komt 40m² warme lagune terwijl we nu enkele borrelbaden hebben.

CD&V pleitte van bij de start van het dossier om de renovatie van het huidige bad grondig te bekijken. De studie (kostte € 10 200) verdween echter in de kast, zonder ernstige afweging nieuwbouw versus renovatie, wegens de “opportuniteit” om met Kortrijk een gezamenlijk en complementair bouwdossier op te zetten in een PPS-constructie (publiek-private samenwerking).  Werken met een private partner, die de BTW op de investering en de exploitatie, als bedrijf kan recupereren, gebeurt vaak in zwembaddossiers. Zeg maar een win-win maar uiteraard zoekt de private partner zijn eigen winstmaximalisatie!

En het werd in Zwevegem dus een nieuwbouw,  een 25m-bad op het groene terrein naast de tennis. CD&V voerde de druk op om méér dan de 6 gevraagde banen in het bestek te realiseren, wat uiteindelijk resulteerde in 10 banen. Toch zal het puzzelen blijven om elke club, elke school, de sportieve baantjestrekker en de familie op zoek naar waterpret de nodige ruimte te geven.

De bouw en exploitatie van beide baden ligt in handen van de privé-partner S&R waarvoor Kortrijk jaarlijks 1,575 miljoen EUR betaalt en Zwevegem 955 000 EUR, dit 30 jaar lang en te indexeren aan de gezondheidsindex (net zoals de gebruikerstarieven). Een verhouding die niet gerelateerd is noch aan het inwonersaantal noch aan de oppervlakte zwemwater (Kortrijk 2 334 m²)… Daar bovenop betaalt Zwevegem 145 000 EUR bijkomend voor Sportpunt 2 (gebouw met oude zwembad), samen dus 1,1 miljoen EUR. Het oude zwembad wordt omgebouwd tot sporthal en danszaal, wat een goede invulling is. De exploitatie van dit volledige gebouw, oude en nieuwe zalen, zal door S&R gebeuren, tarieven zijn echter niet in het contract bepaald.

“Wat de betaalbaarheid voor het zwemmen betreft, stellen we vast dat het huidig bestuur sinds 2014 een jaarlijkse zuivere tariefverhoging van 2% hanteert, los van enige prijsindex” stelt fractievoorzitter Eliane Spincemaille. “Maar daar bovenop zal zwemmen nog een stuk duurder worden in de PPS!”.

Enkele voorbeelden:

Zwembeurt volwassene in 2008 €2,20; in 2016 €2,40 en straks in het nieuwe bad €3,20 sportzwemmen vanaf 18j en €5,30 recreatiezwemmen VANAF 16jaar.  Plus 45% tot 140% tov vorige legislatuur.

Zwembeurt senior (+55j) in 2008 €1,70; in 2016 €1,80 en straks in het nieuwe bad ENKEL voor 65plussers €2,40 sportzwemmen en €4,70 recreatiezwemmen.  Plus 41% tot 176% tov vorige legislatuur.

Zwembeurt Groot Gezin (3 kinderen) in 2008 €24 voor een 20 beurtenkaart; in 2016 €25,90 en straks in het nieuwe bad familiepas €42 voor 10 beurtenkaart recreatiezwemmen (dus €84 voor 20 beurten).  Plus 250% of meer dan 3 maal zoveel tov vorige legislatuur en dit in een nieuw zwembad zónder glijbaan! “Enkele uurtjes waterpret voor de Zwevegemse jonge gezinnen worden zo een koude douche” volgens Eliane Spincemaille.
Natuurlijk kan je ook naar Kortrijk voor zwemmen op 50m of voor recreatief zwemplezier binnen en buiten (mét 3 glijbanen!) maar dan betaal je nog een stuk meer, zelfs aan het voorkeurtarief voor Kortrijkse en Zwevegemse inwoners.

Nieuw zwembad eind 2018

Volwassene

€2,20

€2,40

€3,20 sportzwemmen (>18j)

€5,30 recreatiezwemmen (>16j)

Senior (+55j)

€1,70

€1,80

€2,40 sportzwemmers voor 65 plussers

€4,70 recreatiezwemmen voor 65 plussers

Groot gezin (3 kinderen)

€24 (20 beurten)

€25,90 (20 beurten)

€42 voor 10 beurten  = €84 voor 20 beurten

CD&V kan zich niet verzoenen met de tarieven voor gezinnen en vraagt aan het gemeentebestuur om hier corrigerend op te treden, zeker voor kwetsbare gezinnen.  Verder vraagt CD&V aan de private partner om als uitbreidingsinvestering een glijbaan te voorzien, een must-have element voor waterpret bij kinderen.