Onze gebeden werden verhoord.

woensdag, 20 januari, 2016
OCMW Fractie.

In de vorige Direct schreven we dat CD&V blijft aandringen op bijkomende flatjes of betaalbare assistentiewoningen, bij voorkeur in de buurt van het woonzorgcentrum.  We voegden er aan toe dat het Leanderhof ideaal gelegen is en dat we hopen dat het OCMW de zorgpartner mag worden in deze nieuwe realisatie.

Welnu, onze gebeden werden verhoord !

Toen in 2012 het RUP (Ruimtelijke Uitvoeringsplan om bestemming industrie op te heffen) opgemaakt werd door het toenmalige schepencollege, was het de bedoeling om deze site voor wonen, voor handel én voor stedelijke activiteiten (zoals assistentiewoningen en kinderopvang) te bestemmen.   Van zodra het project voorgesteld werd door de ontwikkelaar  werd er, zowel in gemeenteraad als in OCMW raad, vanuit onze fractie sterk aangedrongen dat het OCMW de bevoorrechte zorgpartner zou moeten worden in het Leanderhof.

Door deze assistentiewoningen aan te kopen kan het OCMW een eigen beleid voeren, zonder afhankelijk te zijn van andere partners. Het OCMW heeft  trouwens een  jarenlange expertise op zorgvlak en het kunnen verwerven van 50 assistentiewoningen op buurgrond is een unieke kans.  Deze entiteiten zelf uitbaten zorgt er voor dat het ‘openbare aanbod’ van woonzorgcentra en thuiszorgdiensten op een efficiënte, effectieve en betaalbare wijze gerealiseerd kan worden.  Het OCMW kan hiermee tegengewicht bieden aan de winst gedreven private ondernemingen in de zorgsector.

Maar hoe kan het OCMW de aankoop, t.b.v. meer dan 11 miljoen EUR, betalen ?

Alleen dank zij de spaarpot van meer dan 5 miljoen EUR uit de vorige legislatuur ! Maar ook dank zij de intensieve dossiervoorbereiding door CD&V én de uiteindelijke toezegging in 2012 van 7 miljoen EUR VIPA-subsidies (die recentelijk integraal uitbetaald werden) voor het nu lopende bouwproject van de linkervleugel in het woonzorgcentrum.

Pas na veel aandringen besliste de meerderheid op de valreep (de dag vóór de projectontwikkelaar de particulieren liet intekenen voor de aankoop van wooneenheden) om toch de 50 assistentiewoningen via het OCMW aan te kopen.

Het enige minpunt aan deze aankoop betreft het feit dat het college opnieuw alles puur financieel benadert. Samen met hun intentie om jaarlijks alle prijzen in het woonzorgcentrum stelselmatig met 2,5% te verhogen (zelfs als de reële indexstijging veel lager ligt) plaatst dit een domper op ons enthousiasme. Sociale zorg mag immers iets kosten want moet vooral betaalbaar blijven voor iedereen.  CD&V zal dit dossier dan ook van heel nabij en heel intensief blijven opvolgen om hierover te waken.